X
تبلیغات
رایتل
[کارگاهنر]
کارگاهنر
چهارشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1388
منصور فارسی-آبستره با انتزاع یا تجرید متفاوت است

منصور فارسی، نقاش و پیکرتراش، در نشست مبانی نظری هنر به بررسی هنر آبستره و هنر انتزاع و تفاوت میان این دو هنر پرداخت.

فارسی در این نشست که باحضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر تجسمی‌برگزار شد ، ابتدا به تاریخ هنر نقاشی از دوران انسان‌های نخستین و نقاشی‌های به جا مانده بر روی دیوارهای غار اشاره کرد و گفت: انسان نخستین با اولین ابزار خود یعنی ذغال نقشی از دست خود را بر روی دیوار کشید تا به گفته دکارت«من هستم» خود را به انسان امروزی نشان دهد و با کشیدن تصویری از یک حیوان بگوید آن خوراک من بوده است و با این ابداعات برای اولین بار نقاشی خلق شد.

وی شروع هنر آبستره را از غرب دانست و گفت: این هنر که اعتباری ارزشی و غیر علمی است با انتزاع و تجرید تفاوت دارد و خلق هنر آبستره را نمی‌توان دارای فکر و آگاهی دانست.

این نقاش گفت: هنر آبستره را نمی‌توان نقد کرد زیرا اثری که درناخودآگاه و بدون منطق خلق شده و هیچ گونه علمی‌در خلق آن به کار نرفته است قابل نقد نیست.

سازنده مجسمه سلمان فارسی در تعریف هنر انتزاع گفت: در این هنر، هنرمند می‌کوشد تا با تجزیه و خلاصه کردن اثر و نگه داشتن نشانه‌هایی از سوژه اثری را بیافریند و با آن نشانه‌ها آن سوژه را در ذهن مخاطب تداعی کند.

فارسی در تفاوت انتزاع و آبستره را در طریقه خلاصه کردن اثر دانست و گفت: در آبستره اثر آن قدر خلاصه می‌شود که هیچ چیزی در ذهن مخاطب تداعی نمی‌شود و بیننده را فقط به اثری جلب می‌کند که هیچ واقعیت و وجود خارجی در دنیای بیرون ندارد و هر چه هست آن چیزی است که در فکر وتخیل خالق آن می‌گذرد. 

 

وی هنر آبستره را هنری غیر اکتسابی و کاملا ذهنی دانست و گفت: این سبک در هیچ جایی از دنیا تدریس نمی‌شود و پیشروان این سبک آثار خود را با فکرهای گذشته از ذهنشان طراحی می‌کنند و هیچ قانون علمی‌در خلق این آثار دیده نمی‌شود.

در این کارگاه که به کوشش مرکز واحد هنرهای تجسمی‌حوزه هنری برگزار شد، تصاویری از کارهای آبستره و انتزاع اثر جسکون پالاک به نمایش درآمد و فارسی نظرات خود را در مورد آنها بیان داشت. 

وی در پایان گفت: زبان ادبیات ایران به حدی غنی و پربار است که نیازی به هنرهای غربی دیده نمی‌شود و آبستره و ایجازی که باعث از بین رفتن اصل اثر می‌شود جایگاه هنری نخواهد داشت.

منصور فارسی هم اکنون مسوولیت واحد کاریکاتور حوزه هنری را دارد و شاگرد استادانی همچون مرتضی ممیز و ویکتوردارش بوده است. 

منبع: تجسمی 

  /  با بخشهایی از این متن درباره هنر آبستره موافقم  اما نه با همه آن.


عناوین آخرین یادداشت ها
 
 
بازدیدکنندگان: 67468